• Home
  • Przewlekły stres – objawy i skutki
Przewlekly-stres-objawy-i-skutki

Przewlekły stres – objawy i skutki

Krótkotrwały stres sam w sobie nie stanowi zagrożenia dla naszego organizmu. Czasami pozwala zmobilizować się do działania i pomaga nam poradzić sobie z problemami. Niepokojąca jest sytuacja, kiedy taki stan utrzymuje się przez długi czas i zaburza nasze normalne funkcjonowanie. Taki objaw nazywamy stresem przewlekłym lub chronicznym.

Czym jest przewlekły stres?

Podczas stresujących sytuacji organizm produkuje między innymi kortyzol, czyli hormon stresu, adrenalinę i noradrenalinę. W takim momencie ludzkie ciało próbuje dostosować się do zmieniających się warunków. Jest pobudzone i w normalnych warunkach może podjąć walkę lub umożliwić ucieczkę. Przewlekły stres jest jednak stanem, podczas którego organizm stale funkcjonuje na najwyższych obrotach. Takie utrzymujące się zjawisko prowadzi do wyczerpania psychicznego oraz wielu innych fizycznych objawów.

Co może mieć wpływ na rozwój przewlekłego stresu?

U każdego z nas stres może być spowodowany czymś innym. Najczęściej są to jednak duże korzystne lub  niekorzystne zmiany w naszym życiu oraz inne stresujące czynniki.

Duże zmiany w życiu

Stres przewlekły może być związany między innymi z przeprowadzką, urodzeniem dziecka, zmianą szkoły lub pracy czy nawet przejściem na emeryturę. Wydawać by się mogło, że takie sytuacje nie powinny mieć negatywnego wpływu na nasz stan emocjonalny, jednak wiążą się one z koniecznością zmienienia nawyków i znalezieniem się w nowej dla nas sytuacji. Nie wiemy, jak mamy się w niej odnaleźć i jak sobie z takim nowym stanem rzeczy poradzić.

Problemy finansowe

Nagła utrata pracy, posiadanie długów czy zamartwianie się o spłatę kredytu u wielu osób wywołuje przewlekły stres. Są to sytuacje, z którymi nie zawsze można się szybko uporać, dlatego przedłużające się zmartwienia mogą przejść w niepokojący stan fizyczny lub psychiczny.

Inni członkowie rodziny

Wbrew pozorom pojawienie się stresu przewlekłego niekoniecznie musi mieć bezpośredni związek z nami. Może go wywołać obawa o naszych najbliższych. Najlepszym przykładem może być choroba lub odejście członka rodziny.

Presja w pracy

Praca jest jedną z najczęstszych przyczyn tego problemu. Jeśli nasz zawód jest stresujący i wiąże się ze sporą odpowiedzialnością, czy presją wywoływaną przez szefa może się ona przyczynić do powstania przewlekłego stresu.

Jakie objawy daje stres przewlekły?

Opisywany problem może objawiać się na różne sposoby. Z nim wielu z nas kojarzą się stany depresyjne. Jest to słuszne, ponieważ utrzymujący się stres może mieć negatywny wpływ na naszą psychikę. Wbrew pozorom nie tylko na nią może on wpłynąć. Inne symptomy, z którymi możemy się zmagać to:

  • zaburzenia snu
  • problemy z zapamiętywaniem i skupieniem się
  • problemy żołądkowe
  • przyrost lub spadek masy ciała
  • drżenie rąk
  • zaburzenia rytmu serca
  • napięciowe bóle głowy
  • chroniczne zmęczenie
  • zaburzenia miesiączkowania lub erekcji
  • spadek libido

Skutki przewlekłego stresu

Chroniczny stres może doprowadzić do wielu stanów, które zaburzą homeostazę naszego organizmu i będą miały niekorzystny wpływ na nasze zdrowie. Skutkiem takiego stanu mogą być między innymi zaburzenia odżywiania. W sytuacjach stresowych jedni z nas mają problemy z apetytem, inni zaś „zajadają” stresy w konsekwencji czego może pojawić się spadek lub przyrost masy ciała. Dodatkowo zbyt duża ilość kortyzolu we krwi może mieć zły wpływ na przetwarzanie cukrów, co prowadzi do cukrzycy. Ten problem może także przyczynić się do rozwoju wrzodów żołądka czy jelita drażliwego. Dodatkowo niekorzystnie wpływa także na nasze serce. Utrzymujące się napięcie może wywołać przyspieszony rytm serca, jego kłucie czy kołatanie. Nieleczony stres chroniczny może wywołać nawet zawał mięśnia sercowego. Osoby borykające się z tym problemem mogą również zauważyć u siebie nadmierne wypadanie włosów, obniżenie odporności organizmu czy przewlekłe bóle głowy.

Jak radzić sobie ze stresem?

Ze stresem można walczyć na wiele sposobów. Dobrym pomysłem jest rozpoczęcie uprawiania sportu czy medytacji. Ważne jest także dbanie o prawidłową jakość snu i odpowiednie odżywianie się. W sytuacjach, w których to zaburzenie uniemożliwia nam normalne funkcjonowanie, warto zasięgnąć porady specjalisty. Psycholog lub psychoterapeuta pomogą nam wzmocnić się psychicznie i odpowiednio radzić z problematycznymi sytuacjami w przyszłości.